TAŞIMALI MI? TAŞIMAMALI MI?

A

Admin

Yönetici
Yönetici
Özellikle kırsal bölgelerdeki çocuk ve gençlerin eğitime erişimi ve fırsat eşitliğinin sağlanması bağlamında son derece önemli bir yeri var.

Eskiden 1’ler ile 5’lerin kısıtlı koşullarda aynı sınıfta, aynı anda ders gördüğü köy okulları yerine her öğrencinin kademesine uygun ve donanımlı sınıflarda eğitim görmesi için kamunun imkanları doğrultusunda üretebildiği çözümlerden biri.

Ne yapılıyor?

Köylerdeki öğrenciler il veya ilçe merkezlerindeki okullara taşınıyor.

Peki, Bursa’da durum nedir?

Bursa İl Milli Eğitim Müdürlüğü’nün Mart 2025 verilerine göre ilimiz genelinde taşımalı eğitim istatistiklerini paylaşayım sizinle…

İlköğretimde taşımalı eğitim yapılan okul sayısı 222, taşınan öğrenci sayısı 6 bin 552.

Ortaöğretimde taşımalı eğitim yapılan okul sayısı 68, taşınan öğrenci sayısı 3 bin 989.

Özel eğitimde taşımalı eğitim yapılan okul sayısı 68, taşınan öğrenci sayısı 6 bin 12.

Bu veriler tek başına taşımalı sistemin genel manzaradaki yerine dair muhakeme yapmanız için yetersiz kalabilir.

O nedenle il genelindeki toplam verileri de sunuyorum…

Kamu ve özel okullar toplam olmak üzere şehrimizde 659 bin 971 öğrenci var.

Okul öncesinde 67 bin 437, anasınıfında 27 bin 289, ilkokulda 214 bin 517, ortaokulda 190 bin 363, lisede 162 bin 859 öğrenci var.

Rakamlar kıyaslandığında taşımalı eğitimin toplamdaki yerini görmüş oluyoruz. Buradan bir tüme varım yaparak eğitimde ‘fırsat eşitsizliği’ çıkarımında bulunabilir miyiz? Sadece bu başlıktan yaklaşmak biraz zorlama olur…

Geçenlerde taşımalı eğitimle ilgili Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) yeni düzenlemeye gitti.

Toplu taşıma olan köyler taşımalı sistemin dışında tutuldu ve ayrıca 30 kilometrelik taşıma sınırı çizildi.

***

Eğitim-İş Bursa Şube Başkanı Özkan Rona, dün Orhaneli’nde bir basın açıklaması yaptı.

İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü’nün yönetmelik kapsamında 16 köyü taşıma dışı bırakan kararını eleştiren Özkan Rona, ‘Bu karar hukuksuzdur’ ifadeleriyle tepkisini dile getirdi.

Rona’nın ilettiği basın açıklaması, bir öğretmen sendikasından çok bir muhalif parti başkanlığında yazılmışçasına politik unsurlar barındırdığı ve ne yazık ki veri sunmadığı için tarafsızlık gereği araştırma yaptım…

İlçe Milli Eğitim Müdürü, ‘toplantıdaymış’ telefona çıkmadı. İlçeden sorulara yanıt veren de olmadı… Herhalde o sıralarda hükümetin memurlara yaptığı zam teklifini takip ediyordu…

Dolaylı kaynaklardan öğrenebildiğim kadarıyla Orhaneli’nde mevcutta 350 civarında öğrenci taşınıyor.

Bunların içerisinden sadece 42’si yönetmelikteki 30 km sınırına takılıyor. Onlar için de ilçe merkezinde MEB’in kız ve erkek öğrenciler için toplam 75 kişilik pansiyonu sunuluyor.

MEB kontrolündeki pansiyonda yeme-içme-barınma hizmeti sağlanıyor.

Yine Orhaneli’nde sadece 5 köy düzenli toplu taşıma imkânı olduğu için taşımalı eğitimin kapsamı dışında tutuluyor.

Ayrıca kilometre sınırı tasarruf kapsamında değil farklı nedenlerle uygulanıyor. Özellikle kış mevsimindeki ulaşım zorlukları belli başlı nedenlerden biri olarak öne çıkıyor.

Elbette bir meslek örgütünün konuyu sahiplenmesi, önünü ardını irdelemesi ve eleştirilerini dile getirmesi son derece kıymetlidir.

Ama bunun gerçeğe sadakatle yapılması gerekir. Konuyu hakiki bağlamından koparıp siyasi bir propagandaya dönüştürmemek gerekir.

Üstelik onlardan önce yöre halkının, bölgede etkin sivil toplum yapılarının ses çıkarması gerekmez mi?

Görüyoruz ki yöreden ses yok! Bu konu kimsenin derdi olmamış!Mesela Dağder’den ses var mı? Yok!

O zaman biz, kime ne anlatıyoruz?

Evet kırsalda eğitimin zorlukları var. Ve bunların başında da halkın duyarsızlığı ve umursamazlığı geliyor.

Tarlasının sınırı için mahkeme kapılarını aşındıran hatta birbirini vurma derecesine gelenler çocuklarının geleceği açısından eğitimindeki yetersizlikleri neredeyse hiç umursamıyor.

Şayet ortadaki soruna bir sorumluluk çerçevesi çizilecekse herkesin payına birçok yük düşüyor.

Örneğin, Rona’nın muhalefet ilçe başkanı gibi iktidarı topa tuttuğu açıklama metni yöre halkına ne anlatıyor? Eğitim mi? Siyaset mi?

Ortada bir sorun var. Ve bunu siyasi propagandayla değil gerçeği, gerçekliğimizle anlayıp çözebiliriz.

Köy okullarında büyük bir adanmışlıkla görevini icra etmiş aziz eğitim şehitlerimize saygıyla…
 
Geri
Üst