A
Admin
Yönetici
Yönetici
İstanbul’un artan trafik yoğunluğunu azaltmak amacıyla yeni bir uygulama hayata geçiriliyor. İstanbul Ticaret Üniversitesi Ulaştırma Sistemleri Uygulama ve Araştırma Merkezi Müdürü Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı’nın verdiği bilgilere göre, otobüs öncelikli şerit sistemine geçiş süreci başladı. Toplamda 120 kilometrelik yeni şerit ağı planlanırken, uygulamanın ilk adımı bu yıl atılıyor. OTOBÜS ÖNCELİKLİ 120 KİLOMETRELİK YOL AĞI GELİYOR Planlanan projeyle İstanbul genelinde 120 kilometre uzunluğunda otobüs öncelikli şerit oluşturulacak. Bu şeritlerde otobüslerin trafik sıkışıklığına takılmadan daha hızlı hareket etmesi hedefleniyor. İlk aşamada ise 80 kilometrelik güzergah belirlenmiş durumda. Bu sayede toplu taşıma araçlarının bekleme süresi azalacak, yolculuk süresi kısalacak ve konfor artacak. “TRAFİK KRİTİK SEVİYEYE GELDİ” Prof. Dr. Mustafa Ilıcalı, İstanbul trafiğinin geldiği noktada acil çözümler gerektiğini vurguladı. “Ticari hız 10 kilometre/saatin altına düştü. Yaya hızıyla neredeyse eşit” diyen Ilıcalı, mevcut durumun ciddi bir problem olduğunu ifade etti. Trafik sorununun çözümü için yolların toplu taşımaya tahsis edilmesi gerektiğini dile getirdi. Ilıcalı, İstanbul’daki mevcut yol kapasitesinin büyük bir kısmının özel araçlar tarafından kullanıldığını belirtti. “Yol kapasitelerini artık bireysel araçlardan alıp, otobüs gibi çok sayıda yolcu taşıyan araçlara vermek gerekiyor” diyen Ilıcalı, Avrupa ve ABD’de benzer sistemlerin uzun süredir uygulandığını söyledi. BEŞİKTAŞ-AYAZAĞA GİBİ HATLARDA BAŞLAYACAK Pilot uygulamanın ilk olarak bazı ana arterlerde hayata geçirileceğini ifade eden Ilıcalı, Beşiktaş-Ayazağa gibi geniş yollarda sistemin kolayca entegre edilebileceğini belirtti. İki ya da üç şeritli yolların çoğunda bu uygulamanın mümkün olduğunu söyledi. Metrobüs örneğini hatırlatan Ilıcalı, “Metrobüs saatte 30 kilometre hızla giderken, yan şeritteki araçlar 10 kilometreyi bile bulamıyor. Bu da vatandaşın tercihini toplu taşımadan yana kullanmasını sağlar” dedi. Yeni sistemle otobüslerin ortalama hızı ciddi oranda artacak. ASELSAN İLE OTOMASYON DESTEĞİ ASELSAN iş birliğiyle metrobüs hatlarının kısmen otonom hale getirilmesi için çalışmalar devam ediyor. Ilıcalı, bu sistemin sürücü kaynaklı hataların önüne geçeceğini ve daha güvenli bir ulaşım sağlayacağını ifade etti. İSTANBUL’UN HER NOKTASINA YAYILABİLİR İBB’nin verilerine göre İstanbul’da sürücüler yılda ortalama 105 saatlerini trafikte geçiriyor. Bu sürelerin giderek arttığını belirten Ilıcalı, otobüs öncelikli yol uygulamasının vakit kaybetmeden yaygınlaştırılması gerektiğini söyledi. Daha önce alınan UKOME kararlarının da bu uygulamanın altyapısını oluşturduğunu ekledi. BİREYSEL ARAÇ KULLANIMI AZALACAK Yeni sistemin yalnızca yolculuk süresini kısaltmakla kalmayıp, aynı zamanda vatandaşları toplu taşımaya yönlendireceği öngörülüyor. Bu sayede bireysel araç kullanımının da azalması ve genel trafik yoğunluğunun düşmesi hedefleniyor. (GERÇEKGÜNDEM)