Kentleşmede Öğrenci Efekti: Yarın İçin Yeni Fırsat

  • Konbuyu başlatan Admin
  • Başlangıç tarihi
A

Admin

Yönetici
Yönetici
Kategorik tanımlamalar net, Eskişehir tüm bileşenleriyle bir öğrenci kenti. Ekonomiklik, sosyal imkânlar ve tahammüllü insani ilişkiler öğrenci nüfusu açısından başlıca cazip parametreler. Ancak döneminde çığır açan ve somut göstergelerle kanıtlanmış imaj güncel atmosferde yeni tetkiklere ihtiyaç duyuyor. Yüksek enflasyon, genç işsizlik, düşük emekli aylığı, gelir dağılımındaki bozulmalar, temel yaşam maliyetleri, üniversitelerdeki idari ve akademik ortam, mezun sayısı ve iş gücü açığı arasındaki arz-talep dengesizliği demografik bir tehdit. Yereli aşan bu dışsal faktörler kentlerin mevcut fonksiyonlarını sürdürmesini zorlaştırıyor. Sosyoekonomik kriterlerde ölçümleri karşılamak Eskişehir’in kalkınma hedeflerine artık yetmeyebilir. Geçmişini Cumhuriyet vizyonuyla inşa eden şehir devrimci kondisyonunu korumak istiyorsa güçlü yönlerini güncellemek zorunda. Gelişmişlik düzeyine dair veriler, öğrenci görüşleri ve kentin marka algısı acil tedbirler gerektirmiyor fakat ahvale şimdiden dokunmak hazırlıksız yakalanmayı önleyebilir. Üniversitelerdeki genel nitelik kaybı, verilen eğitimi standartlaştırdığı için yükseköğrenim amacıyla farklı illere gitmek karşılıksız bir külfet hâline geldi. “Kendi şehrinde okumak” daha popüler bir tercih, en azından o tarafa doğru bir yönelim var. Dahası, iş dünyasını uzun süredir kaygılandıran ara eleman eksikliği ilgiyi teknik mesleklere kaydırdı. Sermayenin üniversitelerden beklentisi değiştikçe, eğitimin yapısı da sermayenin direktiflerine uyumlanıyor doğal olarak. Son dönemlerde buna benzer uygulamalar çoğaldı. Üretimin ihtiyacına paralel, iş garantili programlar lisans eğitimine kıyasla değere bindi. Neyse ki Eskişehir lise ölçeğinde şanslı iller arasında. Değişimi erken yakaladı, aile ve öğrencilerin talebi yatırımsız kalmıyor. Özel teknik liseler çağın donatılarını sunmakta başarılı. Asıl sorun Türkiye’deki üniversitelerde, dolayısıyla er ya da geç Eskişehir de payını alacak. Eskişehir Büyükşehir Belediyesinin paylaştığı “Bi’ Fikirle Hep Birlikte Eskişehir” projesi tam da bu amaca uygun. “Sorunları tespit et çözümü projelendir.” mantığıyla kent ve kentli ilişkisi bir adım öteye taşınıyor. Özünde, tüm kent paydaşlarını ilgilendiren ancak özellikle gençliğin heyecanlanması gereken bir ortaklık vaadi. Kalemi herkese uzatan reform paketinin kavramsal karşılığı katılımcı bütçeleme. Büyükşehir Belediyesinin yetki sınırlarındaki karar alma süreçleri herkesin erişimine açılıyor. Yeni dönemde oluşturulacak bütçe, hemşehri bilincinin yanına hemşehrilerin sorumluluğunu da ekleyerek vatandaş imzası taşıyacak. Başvurular, 6 Temmuz’a kadar bifikirle.eskisehir.bel.tr adresinden tamamlanacak. Sitede yer alan bilgilere göre katılımcı bütçeleme modeli, aslında Eskişehir’in sosyal envanterine referans veriyor: Demokratik katılımı artırmak, halkın önceliklerini anlamak, şeffaflık ve hesap verebilirliği güçlendirmek, yerel sahiplenmeyi ve aidiyeti güçlendirmek, hizmet kalitesini ve etkinliğini artırmak, toplumsal diyaloğu ve uzlaşıyı teşvik etmek. Biz de bu çerçevede belki proje önerilerine zemin oluşturur, verili kabullerden bir çağrışım çıkartırız diyerek bir sorun saptadık. Heybemizdeki tüm memnuniyetlere karşın durağan iş fırsatları, çevre illere kaptırılan mezun portföyü ve hizmet sektörüne sıkışmış girişimcilik gibi etkenler hâlâ gelişimimize eksi yazan önemli bir kaçak. Eğitim refleksimiz mezuniyet sonrasına yetişmiyorsa kamu ve sivil toplumun iş birliğinde üniversite-üstü bir akademi tasarısı, süresiz proje olarak Eskişehir’in ufkunda beklemiyor mu? Planlı yerleşke, muasır bir doktrin ve barışçıl yaklaşımla yedek anahtarlarını öğrencilere teslim eden şehir, şimdilerde neden bir boyut daha atlamasın? Eskişehir’de Öğrenci Olmanın Ortalama Şartları 3 katılımcının doğma büyüme Eskişehirli olduğu, 16 katılımcının ise farklı şehirlerden geldiği 19 kişilik örnekleme sahip basit bir anket düzenledik. Eskişehirli olup aile evinde yaşayanlar hariç 6 öğrenci özel apartlarda, 10 öğrenci 1+1 dairede konakladığını belirtti. Bir aylık apart/kira ücretleri (kişi başına düşen tutar dâhil olmak üzere) şu şekilde: 9 katılımcı, 5.000 TL ile 10.000 TL arasında 4 katılımcı, 10.001 TL-15.000 TL arasında 3 katılımcı, 15.001 TL-20.000 TL arasında Bir aylık toplam harcama tutarları ise şu şekilde: 9 katılımcı, 20.000 TL ve altı 7 katılımcı, 20.001 TL-25.000 TL 3 katılımcı, 25.001 TL-30.000 TL 19 katılımcıya ek olarak Eskişehir’deki yaşamın uygun mu, ortalama mı, pahalı mı olduğunu sorduk. Hiçbir katılımcı yaşamın pahalı olduğunu söylemezken 6 katılımcı yaşamı uygun, 13 katılımcı da ortalama düzeyde bulduğunu ifade etti. Harcama kalemlerini sıralamadan önce öğrencilerin yoğunlaştığı mahallelerde, 1+1 dairelerin ortalama kira bedellerine göz atalım. Bahçelievler Mahallesi: 12.083 TL Büyükdere Mahallesi: 12.783 TL Eskibağlar Mahallesi: 13.066 TL Güllük Mahallesi: 12.923 TL Sütlüce Mahallesi: 11.115 TL Şirintepe Mahallesi: 10.266 TL Yenibağlar Mahallesi: 12.901 TL Detaysız, kaba bir hesap yaparak 2 öğrencinin 1+1 dairede birlikte yaşadığını, aylık kiralarının 12.000 TL, 30 günlük toplam harcamalarının ise 22.000 TL olduğunu varsayalım. Kişi başı kira bedeli 6.000 TL, diğer giderler için kalan bütçe de 16.000 TL oluyor. Günlük harcama limiti 533 TL’ye tekabül ediyor. Kültür-sanat faaliyeti, sportif aktivite, turistik gezi, yabancı dil kursu, zorunlu ders materyalleri, kişisel bakım, kıyafet alışverişi eklenince meblağ oldukça yukarılara çıkıyor. İş arama sürecindeki rekabet, hayatı idamenin yanı sıra bu örtük maliyetleri de cüzdanlardan kırpıyor. Getirdiği psikolojik yükler de etkin birey olma ihtimaline darbe vuruyor. Bahsettiğimiz kendi şehrinde okuma eğilimi boşuna değil. Dışarıda okumaya ayrılan zaruri bütçe cepte kalınca kişisel gelişime ayrılan miktar artıyor. Öğrencilere son olarak Eskişehir’deki çalışma hayatına dair iki soru yönelttik. (19 öğrenciden 11’i İletişim Fakültesindeki bölümlerde, 3’ü Mühendislik Fakültesinde, 2’si iktisat bölümünde, diğer 2’si siyaset bilimi ve kamu yönetimi bölümünde, 1’i de Açıköğretim Fakültesi önlisans programında öğrenim görüyordu.) İlk sorumuz, kariyer gelişimini destekleyen ve maaş beklentilerini karşılayabilecek firma/kuruluş sayısını yeterli bulup bulmadıkları hakkında oldu. 15 katılımcı negatif, 3 katılımcı pozitif yanıt verirken 1 katılımcı da kararsız kaldığını belirtti. İkinci sorumuz, eğer Eskişehir’de ideal kabul ettikleri bir iş bulursalar burada yaşayıp yaşamayacakları üzerineydi. 1 kişi hariç tüm öğrenciler Eskişehir’de rahatlıkla yaşayabileceklerini dile getirdi. Cımbızlı çıkarımlarla marjinal bir işaretleme yapmak hakkaniyetsiz olabilir ancak okların rotası ortada. Öğrenciler himayesinde mutlu oldukları, güzelliğinden istifade ettikleri ve mükâfatını sırtlandıkları kentten istihdam bekliyor.
 
Geri
Üst