A
Admin
Yönetici
Yönetici
Karayolları Trafik Kanunu’nda Değişiklikler ne getirecek? Karayolları Trafik Kanunu’nda değişiklik yapılmasına dair öneriler meclise sunulmuştur. Değişikliklerin amacı, trafik kazalarını ve kaza sonucu hasar ve kayıpları azaltmak olarak belirtilmiştir. Trafik kazalarını azaltır mı bilmek ama, taşıma sektörünü derinden etkileyeceğini söyleyebilirim. Bu yazıda, sadece takograf konusundaki değişiklik önerileri ele alınacaktır. Uygulamanın detayları çıkarılacak yönetmelikte belirlenecektir. Yönetmelikte belirlenen esaslar, bu değerlendirmeden farklılık gösterebilir. Takograf konusunda yapılacak değişikliklerin amacı ve kapsamı şu şekilde belirtilmiştir. Mevcut uygulamada belediye mücavir alanı içerisinde otobüs, kamyon ve çekici cinsi araçlar takograf kullanımından muaf tutulmuştur. Ancak, 2013 yılında kabul edilen 6360 sayılı Kanunla 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanununda yapılan değişiklikle büyükşehir belediyelerinin görev ve yetki alanı il mülki sınırları olarak değiştirilmiştir. Bu nedenle, büyükşehir belediyelerinin sorumluluk alanlarında faaliyet gösteren otobüs, kamyon ve çekici cinsi araçların takograf üzerinden hız ve çalışma süresi denetlenememektedir. Bu kapsamda; · Takograf kullanma zorunluluğu olan araçların, ülkemizin de taraf olduğu ve luslararası karayolu taşımacılığında istihdam edilen sürücüleri korumayı ve trafik güvenliğini artırmayı amaç edinen ve 22/8/1999 tarihli ve 99/13276 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren "Uluslararası Karayolu Taşımacılığı Yapan Taşıtlarda Çalışan Personelin Çalışmalarına İlişkin Avrupa Anlaşması”na (AETR Sözleşmesi) uygun hale getirilmesi, 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu ve 5393 sayılı Belediye Kanunu kapsamında faaliyet gösteren motorlu taşıtlar için de takograf zorunluluğunun getirilmesi, · 10/11/2008 tarihli ve 2008/14481 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe giren “Avrupa Birliği Müktesebatının Üstlenilmesine İlişkin Türkiye Ulusal Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar” gereğince belirli araçlara hız sınırlayıcı teknik cihaz takma zorunluluğu getirilmesi, · Sürücülerin kendisine ait geçersiz bir takograf sürücü kartını veya başka bir sürücüye ait takograf sürücü kartını takograf cihazında kullanmasının önlenmesi, · Takograf kayıtlarının saklanmasına ilişkin usullerin ve kayıtların saklanmasında sürücülerin ve işletenlerin sorumluluklarının belirlenmesi, · Takograf cihazlarının kullanım ihlallerinin tespit edilmesi ve bu ihlallere ilişkin ceza adaletinin sağlanması amacıyla sınıflandırılmaya gidilerek idari yaptırımların ağırlaştırılması suretiyle caydırıcılığın sağlanması, · Düzenleme kapsamındaki ihlallerden hangileri nedeniyle geçici olarak trafiğe çıkışına izin verileceği ve/veya trafikten men işlemi uygulanacağına ve verilecek izinlere ilişkin hususlar ile ihlal gruplarının yönetmelikte belirlenmesi, yönetmelikte sürücü ve işletenler için belirlenen ihlal gruplarına göre kademeli olarak artan idari para cezası uygulanması, bahse konu yönetmeliğin Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı ile Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığının görüşleri alınarak İçişleri Bakanlığı ile Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca müştereken çıkarılması, · Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı tarafından çalışma ve dinlenme sürelerine ilişkin denetimlerin Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı tarafından takograf kayıtlarına ilişkin oluşturulan veri tabanı kullanılarak da yapılabilmesi amaçlarıyla düzenleme yapılmaktadır. Belediye mücavir alanında çalışan kamyon ve otobüslere AETR Sözleşmesi ve AB mevzuatına uyumlu olarak takograf zorunluluğu getirildiğinde, römork veya yarı römorklar dahil azami yüklü ağırlığı 3,5 Ton üzeri yük araçları ile, sürücü dahil 9 kişiden fazla kapasiteli yolcu taşımaya mahsus araçlar takograf takacaklardır, istisnalar aşağıdadır. · Güzergahı 50 kilometreyi aşmayan ve tarifeli seferler ile yapılan yolcu taşımada kullanılan araçlar. · İzin verilen azami hızı saatte 40 km’yi geçmeyen araçlar. · Yükün bu araçların hizmetlerine atfedilen görevler nedeniyle alınmış ve kontrol altında olması durumunda; sürücü olmadan sahip olunan veya kiralanan silahlı hizmet araçları, sivil savunma araçları, itfaiye araçları ve toplum düzenini muhafaza etmekle görevli araçlar. · Ticari olmayan taşımacılık işlemlerinde, insani yardım amacıyla, acil durumlarda veya kurtarma operasyonlarında kullanılan araçlar. · Tıbbi amaçla kullanım için tayin edilmiş araçlar. · Merkezinden uzaklığı 100 km’lik bir yarıçap içinde olan özelleştirilmiş çekiciler. · Teknik gelişme sebebiyle yol testlerine tabi olan, tamir edilen veya bakım altında olan araçlar ve henüz hizmete konulmamış yeni imal edilen araçlar. · Azami ağırlığı 7,5 tonu geçmeyen ve ticari olmayan yüklerin taşımasında kullanılan araçlar veya araç kombinasyonları. · Kullanıldıkları taraf devletin mevzuatı gereğince tarihsel statüye sahip olan ve yolcu ve yükün ticaret dışı taşındığı ticari olmayan araçlar. · Kanalizasyon, sel, su, gaz ve elektrik hizmetleri, otoyol bakımı ve kontrolü, çöp toplama ve boşaltma, telefon ve telgraf hizmetleri, posta gönderilerinin taşınması, radyo ya da televizyon yayınları ve radyo yahut televizyon istasyonu ya da alıcılarının tespiti ile ilintili işlerde kullanılan araçlar. · Sirk ve luna park ekipmanı taşıyan araçlar. · Çiftliklerden süt veya hayvan beslemede kullanılan süt ürünlerini toplamada ve konteynerleri geri getirmede kullanılan araçlar. · Müsaade edilen azami yüklü ağırlığı 7,5 tonu aşmayan araç veya araç kombinasyonları ile yapılan şu taşımalar; Sürücünün işi ve kullanımı için malzeme, ekipman veya makine taşımaları, zanaat esasına göre üretilen malları teslim etmek için, müteşebbisin merkez üssünden 100 km'lik bir yarıçap içinde ve aracı kullanmanın sürücünün ana faaliyetini oluşturmadığı ve ulaşımın kira veya ücret karşılığında yapılmadığı taşımalar. Bu duruma göre, kapsamda olan ama bugüne kadar takograf takmayan şu tür araçlar takograf takmak zorunda kalabilirler. · Taahhüt vererek takograf takmayan araçlar · 50 km’den daha uzağa çalışan belediye otobüsleri ve dolmuşlar · Hafriyat kamyonları ve madenlerde çalışan kamyonlar, · Okul servisleri (Sadece okul servisi yapan, 50 km’den daha uzağa gitmeyen ve bir tarifeye göre çalışanlar muaf olabilir). · Belediyelerin belediye dışına gönderdiği ve vatandaşlara hizmet veren otobüsler. · Şirketlerin servis araçları Halen takograf takan bazı araçlar , değişiklikle istisna kapsamına girebilir. Firmalara, yönetmelik çıktığında istisna kapsamına giren araç kategorilerini dikkatle incelemeleri önerilir. Halen takograf takmak zorunda K2 belgesine kayıtlı olan ve 100 km den daha uzağa gitmeyen araçlar buna bir örnek olabilir. Süresi geçmiş takograf sürücünü kartını veya başkasının takograf sürücü kartını kullanan sürücülere yüksek cezalar öngürülmektedir. Ancak gözden kaçırılan bir konu var. Süresi geçmiş takograf kartı zaten kullanılamaz, takograf otomatik çıkartır veya takılmasını kabul etmez. Sürücü takografı, kartın arızalanması, kaybolması, çalınması gibi durumlarda, sürüş kayıtlarını elle tutatarak sürüşe devam edebilir. Bunların yönetmelikte açıklanması gerekir. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’da Karayolu Taşıma Yönetmeliği’ nde başkasının kartının kullanılması haline 75 uyarma puanı ve 45.000 TL ceza öngörmektedir. Mükerrer yaptırım söz konusu olabilir, bakanlıkların müşterek bir ceza kataloğu oluşturması önemlidir. Hız sınırlandırıcı donanımların etkinleştirilmesi ve kontrolü önemli bir adımdır. Azami yüklü ağırlığı 3.5 Ton üzeri kamyonların hızlarının 90 km/h, sürücü dahil 9 kişiden fazla yolcu kapasiteli minibüs ve otobüslerin hızlarının ise 100 km/h ile sınırlandırılması gerekir. Ancak hız sınırlandırıcılarının hızlarının ayarlanması, kalibrasyonunun yapılması konusunda Sanayi Bakanlığı tarafından servis yönetmeliğinin çıkarılması ve servislerin yetkilendirilmesi yapılmalıdır. Aksi taktirde gereksiz tartışmalar yaşanabilir, Ayrıca hız sınırlandırıcılar ile ilgili kusurlar, araç muayenesinde ağır kusur olmalıdır. İhlallerin ciddiyet durumuna göre yaptırımların kademelendirilmesi olumludur. Bu kademelendirme yönetmelikte yapılacaktır. Bir örnekle açıklarsak; Günlük 9 saat sürüş süresini bir saate kadar aşmak; Küçük ihlal, İki saate kadar aşmak; Ciddi ihlal, iki saatten fazla aşmak; Çok ciddi ihlal, % 50 den (4,5 saatten) fazla aşmak; En ciddi ihlaldir. Ciddiyet derecesi arttıkça ceza tutarıda artacaktır. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlı’nın, şirketlerin TOBB veri bankasına yüklediği takograf verilerini analiz ederek denetleme yapması öngörülmektedir. Bu takograf mevzuatına aykırıdır. Mevzuata göre denetlemeler; yol kenarı denetimleri ve şirket merkezinde denetimler olarak yapılması öngörülmüştür ve usuller açıkça belirtilmiştir. Umarım bu hatadan dönerler. Takograf kullanan şirketlere öneriler; · Azami yüklü ağırlığı 3,5 Ton üstü araçlarınızın hızlarını 90 km/h veya altında bir değere ayarlatın, araç servise gittiğinde servisten bu konuda bir imzalı kağıt alın. · Takograftan ve sürücü kartından indirilen verileri inceleyerek, araçlarınızı kullanan sizin çalışanınız olmayan sürücüleri veya sizin sürücünüzün kullandığı size ait olmayan araçları kontrol edin. En geç 15 günde bir bu kontrolü yapın. · Sürücülerinizi takograf kullanma konusunda eğitin veya eğitim aldırın. · TOBB takograf veri bankasına yükleyeceğiniz verileri kontrol edin, yasal olarak indirilmesi zorunlu olmayan verileri göndermeyin. · Araçların hızlarını ve hız sınırlandırmalarını görebileceğiniz bir takograf veri analiz yazılımı edinin ve kullanın. · Takograf mauyenelerini kontrol ederek, muayenede yapılan hataları ve manipülasyonları görebileceğiniz bir takograf veri analiz yazılımı edinin ve kullanın. · Sürücü ve araç kontrollerini ve TOBB’a verileri gönderime hazırlayacak bir takograf veri analiz yazılımı edinin. Bu yazılımı kullanacak bir personel görevlendirin ve eğitin. · Örnek bir yazılımı bu linkten indirerek, bilgisayarınıza kurup deneyebilirsiniz. Yazılım indirme linki; . Yazılım bilgi penceresinde destek alabileceğiniz firmanın bilgileri bulunmaktadır. Etkin ve adil bir denetim sağlanabildiği taktirde, kurallara uyan şirketler kazançlı çıkacaktır. Adil ve etkin bir denetim sağlanamazsa, her zaman olduğu gibi kurallara uymayanlar kazançlı çıkacak, ve kul hakkına tecavüz için ortam sağlanacaktır.