A
Admin
Yönetici
Yönetici
Hatırlanacağı gibi; geçtiğimiz ay Girne Belediye Başkanı Murat Şenkul, şehir içi trafiğin azaltılmasında bisiklet ve motosiklet kullanımının önemine dikkat çekerek, yüksek gümrük ve vergi uygulamalarına sert tepki gösterdi. Şenkul, “95 bin TL değerindeki motora, 91 bin TL vergi uygulanıyor. Bu, teşvik değil, caydırıcılık politikasıdır" diyerek mevcut uygulamanın hem çevre dostu ulaşımı hem de şehir planlamasını olumsuz etkilediğini belirtti. “Dünyanın her yerinde bu araçlar teşvik ediliyor. Bizde ise bu kadar…” sözleriyle sistemin eleştirisini özetledi. Girne Belediye Başkanı Murat Şenkul ile aynı siyasi görüşte olmamamıza rağmen bu açıklamasına yüzde yüz katılıyorum. Şenkul’un ifade ettiği gibi; çağdaş sürdürülebilir çevre ve kentleşme yanında yeşil vergilendirme politikaları çerçevesinde başta Avrupa Birliği (AB) ve dolayısıyla yanı başımızdaki Güney Kıbrıs’ta olmak üzere çevre dostu araçlara asgari düzeyde vergi uygulanmaktadır. AB ve Güney Kıbrıs’ta bisiklet gibi araçlara yönelik yeşil vergilendirme politikasını aşağıdaki gibi özetleyebiliriz. AB, AB politikalarının AB iklim hedefleriyle uyumlu olmasını sağlamak için yeni girişimler uygulamaya koymak üzere bir dizi politika önerisi olan “Fit for 55”i kabul etti. Özellikle, “Fit for 55”, 2030 yılına kadar sera gazı emisyonlarını (GHG) en az %55 oranında azaltmayı hedefliyor (). 55'e Uygunluk Paketi bağlamında, AB ve Üye Devletler düzeyinde vergilendirme girişimlerinde merkezi bir rol oynaması gereken yeniden düzenlenmiş bir Enerji Vergilendirme Direktifi benimsedi. Direktif, AB'de enerji ürünlerinin (motor ve ısıtma yakıtları, elektrik) vergilendirilmesinin çevre ve sağlığımız üzerindeki etkilerini yansıtmasını sağlamayı amaçlamaktadır. Gözden geçirilmiş Direktifteki temel değişiklikler şunlardır: Ø Yakıtlar artık hacimlerine göre değil, enerji içeriklerine ve çevresel performanslarına göre vergilendirilecek. Ø Yakıtlar hiyerarşik olarak sınıflandırılıyor ve çevreye etkisi en yüksek olanlara en fazla vergi uygulanacak. Ø Fosil yakıtların belirli kullanımlarına ilişkin muafiyetler aşamalı olarak kaldırılıyor. Ø AB içi hava taşımacılığı, deniz taşımacılığı ve balıkçılıkta kullanılan fosil yakıtlar artık AB'de enerji vergisinden tam olarak muaf olmayacak. Ø Avrupa Yeşil Mutabakatı'nın bir parçası olarak AB, Üye Devletlere güneş panelleri ve elektrikli bisikletler gibi çevre dostu mallar için KDV oranlarını %0'a kadar düşürme olanağı tanıyan Konsey Direktifi (AB) 2022/542'yi ("Azaltılmış KDV Oranları Direktifi") de yayınladı. Sürdürülebilir bir Avrupa yaratmak önemli finansal kaynaklar gerektirildiğinden her Üye Devletin Kurtarma ve Dayanıklılık Planını (RRP) değerlendirdikten sonra bu tür reformlar için AB Üye Devletlerine finansman sağlamaktadır. Özellikle Kıbrıs'ın RRP'si beş politika ekseni etrafında geliştirilmiş olup bunlardan biri "yeşil ekonomiye hızlandırılmış geçiş" idi. Bunlara dahil edilen temel önlemler şunlardır: Yeşil vergilendirme, Enerji verimliliği ve yenilenebilir enerji kaynakları, Enerji Bağlantı Hattı ve Sürdürülebilir ve yeşil hareketliliği teşvik etmek. “Sürdürülebilir ve yeşil hareketliliği teşvik etmek” başlığı altında Güney Kıbrıs’ta Özel araçlardan toplu taşımacılığa, bisiklete, yürüyüşe geçişi teşvik etmek ve temiz araç kullanımını teşvik etmek hedefleri konmuştur. Sonuç olarak; AB müktesebatının askıda beklemesini ve uluslararası hukuk dışında kalınmasını fırsat bilen KKTC patronaj sistemi rant düzenini devam ettirmek için çağdaş çevre ve yeşil vergilendirme politikalarından bihaber davranmaktadır. Ayrıca, rekor düzeydeki açık ve borçlanmadan dolayı iflas durumundaki KKTC bütçesi için Maliye adeta sinekten yağ çıkarma telaşıyla bisiklet gibi çevre dostu araçlardan vergi muafiyetini gündemine dahi alamamaktadır.